lördag 2 juli 2011

GUNG UNDER FÖTTERNA

Mornings. Gör de sista förberedelserna inför Almedalsveckan som tar sin start imorgon. Jag är fortfarande inte helt klar med alla seminarier än, men det löser sig efterhand. Det är viktigt med lite luft i schemat för alla de där spontanmötena och diskussionerna som allt kommer upp under tiden.



Jag har det stora privilegiet att få åka över till Visby ombord på HMS Carlskrona. Det blåser frisk vind till kuling idag, ca 10-15 m/s, så lite gung under fötterna är väl att hoppas på under överfärden. Jag tillhör en av de där lyckligt lottade människorna som inte blir sjösjuk och som gillar sjögång.

Att vara ombord HMS Carlskrona igen känns lite som att sluta cirkeln. Jag seglade med henne under min långresa på Marinens officershögskola (MOHS) 1992. Det var en världsomsegling uppdelad på tre kadettomgångar, varav min del var den avslutande. Med utgångspunkt i Malaysia tog den oss till så ovanliga platser som Mauritius, Mocambique, Namibia, Santa Helena, Senegal och Sevilla. Om det finns det många historier att berätta.

I eftermiddag kastar vi loss och jag ska packa och skriva ut lite rapporter att läsa innan dess. Mitt inledningstal på Rederiföreningens seminarium om piratverksamhet fick extra aktualitet igår när det blev känt att Wallenius har anställt privata säkerhetsvakter ombord sina fartyg. Återkommer om det i en artikel inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar