måndag 4 juli 2011

NORDOSTPASSAGEN

Jag hade tänkt mig att blogga kontinuerligt under dagen igår, men jag träffade så många intressanta människor i går att jag helt enkelt inte hann med. Stupade i säng vid midnatt och sparade rapporteringen till idag

Seminariet om de smältande isarna i norr och de därmed öppnade möjligheterna för sjöfarten att ta den betydligt kortare arktiska transportleden Nordostpassagen handlade om både möjligheter och utmaningar. Befälhavaren på isbrytaren Atle, Anders Wikström, berättade om förhållandena i området.

Norra sjövägen, som ryssarna kallar den, är en bro mellan Europa och Asien som för sjöfarten innebär en betydlig tidsvinst och självklart då även i pengar. Det tar 10 dagar att passera den norra vägen i förhållande till de 6-7 veckor som det tar att passera via Goda Hoppsudden.

Väderförhållandena är dock besvärliga med mycket dimma och tjockis som i princip inte tillåter trafik mer än i augusti och sex veckor därefter. Behovet av isbrytning är avgörande för verksamheten och med tanke på att sjöövervakningen i området i det närmaste är obefintlig, är Sveriges långa tradition av att vara isbrytarnation väldigt värdefull.

Ryssland satsar stort på Nordostpassagen och President Medvedev ha i sina utfästelser faktiskt hörsammat omvärldens krav på att gå försiktigt tillväga i expolateringen av området. Han har lovat att först satsa på infrastrukturutveckling och bosättningar i området, för att därefter utveckla gas- och oljeutvinningen. I detta arbete söker man samarbetspartners, både för kunskapinhämtning och finansiering och då Sverige nu är ordförande i Arktiska rådet finns det all anledning för oss att hålla hög svansföring i områden vi är erkänt duktiga i. Inte minst gäller detta miljöfrågan och sjöövervakning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar